Onze schoolvisie
Een sterke basis voor een stevige toekomst.
Op VBS Langemark zetten we vier pijlers centraal die richting geven aan alles wat we op school doen. Ze ondersteunen iedereen op onze school om boven zichzelf uit te stijgen en zijn of haar grenzen te verleggen. VBS Langemark: een sterke basis voor een stevige toekomst!
Sterke basis
We hechten op VBS Langemark veel aandacht aan taal en wiskunde. Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen vinden we dan ook erg belangrijk. Dit doen we door het bieden van een sterke klassikale instructie waarbij het begrip van de kinderen continu wordt gecontroleerd, hoge betrokkenheid, veel tijd om te oefenen en hoge verwachtingen van elk kind. Kinderen ervaren dat leren een inspanning vraagt. Als voorbeeldfiguren streven ook de leerkrachten een sterke basiskennis en basisvaardigheden na binnen leerteams. Leerkrachten weten hoe leren werkt en stemmen hun onderwijsleerpraktijk hierop af. Ons onderwijs wordt gekenmerkt door een continu streven naar een hoge onderwijskwaliteit. We hebben als schoolteam de ambitie om elk kind het beste onderwijs te bieden.
Blik op de wereld
Binnen de lessen wereldoriëntatie, muzische vorming en mediaopvoeding brengen we kinderen doordachte kennis van de wereld bij om zo een kritische open geest te ontwikkelen. We brengen kinderen in contact met zinvolle en kennisrijke leerinhouden om zo hun kennis over de wereld te verruimen en tegelijkertijd hun creativiteit, nieuwsgierigheid en leergierigheid aan te wakkeren. Daarnaast hebben we aandacht voor een gezonde en veilige levensstijl door onder meer onze lessen lichamelijke opvoeding, verkeer en duurzaamheid. Door een blik op de wereld te richten, leren we de kinderen samen met ons schoolteam bijdragen aan een duurzame samenleving en een mooiere wereld.
Verbondenheid
Een warme en rustige leer- en leefomgeving vinden we belangrijk binnen ons onderwijs. Naast veel leermomenten, zetten we ook momenten van samenhorigheid en plezier centraal. We streven ernaar kinderen sociaal vaardig, weerbaar en gezond kritisch te maken. Zo ontwikkelen kinderen zelfvertrouwen en durven ze op te komen voor hun eigen mening met respect voor de mening van iemand anders. Een aanpak die hand in hand gaat met de nodige rust, routines en duidelijke regels. Door respectvol samen te werken, wederzijds vertrouwen te tonen, hulpvaardig te zijn en ons samen te engageren voor het leren van elk kind gaan schoolteam, ouders en kinderen op een positieve manier met elkaar om. Als katholieke basisschool voelen we ons verbonden met deze waarden en normen die hun inspiratie vinden bij Jezus. Door samen onze godsdienst te vieren en te beleven tijdens godsdienstlessen en andere pastorale activiteiten, willen we alle kinderen, ongeacht hun geloofsovertuiging, doen nadenken over hun rol binnen een menslievende samenleving.
Groeien
Elk kind is uniek, elk met zijn eigen gevoelens, interesses, competenties en talenten. We willen kinderen dan ook benaderen vanuit hun onderwijsbehoeften en hen goed begeleiden in hun ontwikkeling om zo maximaal tot leren te komen: van de kinderen die moeizaam leren tot de kinderen die moeiteloos leren. Hierbij zetten we in op een haalbare en constructieve samenwerking met kind, ouders en externen. We willen elk kind maximale ontplooiingskansen geven door in te zetten op sterk (basis)onderwijs, voldoende tijd te geven om te ontwikkelen, aanmoediging en benoemen van wat goed gaat. Daarnaast worden kinderen begeleid door ons competent zorgteam binnen en buiten de klas. We streven binnen onze school vanuit hoge verwachtingen naar eerlijke onderwijskansen. Zo willen voor elk kind het verschil maken.